Yoga bij bewegingsdrang

Yoga is ook een vorm van bewegen. Bij een eetprobleem is bewegen vaak een beladen onderwerp. Dus hoe ga je hiermee om bij yoga? Schuilt er niet een gevaar in het beoefenen van yoga tijdens herstel van een eetprobleem? Ook yoga kan in de behoefte om overmatig te bewegen voorzien en heeft dan hetzelfde destructieve effect als andere vormen van bewegen. Daarom is het aan te raden om te starten met een fysiek lichte vorm van yoga zoals Yin, Restorative of Herstel yoga. In deze vormen van yoga leer je eerst weer contact te maken met je lichaam, je grenzen aan te voelen en om te gaan met negatieve gedachten over je lichaam. Wanneer je merkt dat je steeds beter naar je grenzen kan luisteren zou je een stap kunnen maken naar een meer actieve vorm van yoga. Yogascholen bieden vaak lessen aan voor verschillende niveaus. Begin hier dus ook rustig met een basis yogales. Meer extreme vormen van yoga zoals Ashtanga, Vinyasa en Kundalini raad ik niet aan als je herstellende bent van een eetprobleem. Hatha en Yin/Yang yoga zijn een mooie middenweg tussen actief en passief. Bij deze overstap is het belangrijk om docent te vinden waar je je prettig bij voelt. Iemand die jou aanmoedigt om naar je eigen lichaam te luisteren en genoeg rust te nemen tijdens de les. Het zal een uitdaging zijn om de signalen van je lichaam serieus te nemen.

Ik heb jaren Hatha yoga gevolgd bij een kleine yogaschool. Een lange tijd had mijn hoofd het hier voor het zeggen. Ik moest naar yoga, ik moest de houding perfect doen en ik mocht geen rustpauze nemen als mijn lichaam daar om vroeg. Op een bepaald moment was mijn lichaam erg verzwakt, maar ik bleef gaan. Een doorbraak kwam toen een docent de groep bleef aanmoedigen om een zware houding aan te houden, maar ik kon niet meer en de tranen rolden over mijn wangen. Ik realiseerde me dat de aanmoediging van de docent symbool stond voor mijn strenge zelf die mij jarenlang tot het uiterste had gepusht. Vanaf toen voelde ik; dit wil ik niet meer. Ik ging steeds vaker luisteren naar mijn grenzen, ook als de docent aanmoedigde om door te gaan koos ik er toch voor om eerder uit een houding te komen of om mezelf de tijd te geven bij te komen in childpose. Dit is nog steeds een uitdaging en het voelt soms als falen, dat is mijn strenge zelf, maar steeds vaker kan ik er trots op zijn dat ik naar mijn grenzen heb geluisterd. Als je goed wil zijn in yoga dan is dit het! Niet de perfecte houding, het perfecte lichaam, de hele les volhouden tot je erbij neervalt (tenzij dat oprecht goed voelt). Dus de eerste keer dat jij denkt, f*ck it, ik doe deze houding nu niet, wees dan enorm trots op jezelf!

20180712_160804

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s